E-konsultation

Tre effektiva övningar för en god syn

Varje år får ögonläkare ta emot allt fler patienter med synfel, och eftersom medellivslängden förväntas öka, ökar också de kroniska sjukdomarna.

Enligt Rasa Palevičienė, optometrist på Lirema ögonklinik, är många av synfelen brytningsfel eller ögonsjukdomar.

”Brytningsfelen är välkända – närsynthet, långsynthet och astigmatism. Många unga patienter har problem speciellt med närsynthet”, säger optikern.

Den andra gruppen av synfel beror på ögonsjukdomar, som kan vara kroniska och vanligtvis kommer med åldern. Den mest kända ögonsjukdomen är grå starr, även kallad, katarakt, som behandlas med operation. Grön starr eller glaukom är också en vanlig sjukdom som kommer smygande, och kan ge någon form av synnedsättning.

”Från en väldigt ung ålder börjar barn använda telefoner, läsplattor och tittar på andra skärmar, istället för att vara ute i friska luften, som är väldigt viktigt för ögonens tillväxt och formation. Att sitta och titta nära på smarta enheter har stor påverkan på ögontillväxten och resulterar i närsynthet”, säger R. Palevičienė.

För att hålla ögonen friska, måste man ta hand om dem. Enligt R. Palevičienė är det avgörande för ögonen att växla arbete med vila och tillbringa så mycket tid som möjligt ute i friska luften.

”Du som arbetar framför skärm rekommenderas att ta 20 sekunders paus var 20:e minut, då du försöker fokusera på mindre föremål långt borta. Att knipa ihop ögonen tio gånger kan låta löjligt, men är effektivt för att bevara tårfilmen”, säger optikern.

Man ska även komma ihåg att skydda ögonen mot solen, både under sommaren och vintern. Enligt R. Palevičienė kan ögon som utsatts för solljus under en längre tid drabbas av ögonsjukdomar som grå starr.

”Solglasögon behövs både sommar och vinter. Snö reflekterar de ultravioletta strålarna, så solglasögon av bra kvalitet behövs även under den kalla årstiden – speciellt om du är i fjällen där UV-nivåerna är höga”.

Hur vilar du enkelt ögonen på kontoret? Optikern delar med sig av fem tips som alla borde följa:

  1. Knip ihop ögonen hårt tio gånger.
  2. Rotera med ögonen. Titta så högt upp du kan och känn hur ögongloben stretchar ut. Titta sedan åt vänster, höger och diagonalt.
  3. Flytta blicken från objektet du har nära dig, till ett längre bort. Titta på ett föremål nära dig, som till exempel din egen fingertopp eller en penna i 10 sekunder. Flytta sedan blicken till ett föremål så långt bort du kan hitta i 10 sekunder och sedan tillbaka till det nära föremålet igen. Repetera detta 10 gånger.

”Man ska komma ihåg att det mänskliga ögat inte är anpassat för att se på nära håll. När människan jagade, formades ögonen, och viloläget för våra ögon är när vi tittar på något på långt håll. Att titta på skärmar på nära håll innebär en massa arbete och spänning, vilket är särskilt skadligt för yngre eftersom det bidrar till att förstora ögongloben och att utveckla närsynthet”, sammanfattar R. Palevičienė.

Vi rekommenderar att du gör en förebyggande ögonundersökning varje år.