Suren Manvelyan började som amatörfotograf. Idag publiceras hans foto inte bara i den nationella dagspressen, utan även i internationella tidningar, magasin och TV-program. National Geographic, Daily Mail, The Independent, Telegraph, Guardian och BBC är bara några av de medier hans verk har synts i. Hans två senaste bildserier har gjort succé och varje dag hittar fotografer nya betydelser i bilderna.
Konstnärens senaste serie som skildrar det mänskliga ögat, ”Your Beautiful Eyes”, pryder nu tillsammans med serien ”Animal Eyes” pressens förstasidor. Detta var något som den armeniska fotografen S. Manvelyan, som föddes på 70-talet, aldrig kunnat föreställa sig. Han började fotografera redan vid 16 års ålder och disputerade i kvantkaos vid Jerevans statliga universitet 2001 varpå han tog en doktorsexamen i teoretisk fysik. Ett år senare tilldelades han det prestigefyllda priset Republic of Armenia Presidential Award för sin forskning inom kvantteknologi. År 2006 blev han professionell fotograf och han har sin studietid att tacka för sitt kreativa arbete. I samband med World Photography Day World presenterar Lirema Ögonklinik en exklusiv intervju med fotografen.
Vem inspirerade dig till att börja ta bilder av ögon?
Det finns faktiskt ingen historia om hur det hela började. En person som inspirerar mig att ta bilder existerar inte. Jag gillar makrofotografering – att ta närbilder på små saker. Tack vare den kan vi upptäcka saker som är osynliga för blotta ögat. Efter att ha försökt ta bilder på ögat upptäckte jag några mycket bra tekniker. Att vara fysiker i grunden hjälpte mig en hel del inom detta område.
Varför just ögon och inte händer eller andra kroppsdelar?
Det mest intressanta med just ögon är att vi ser dem många, många gånger dagligen. Ansikten med olika typer av ögon, och bortsett från vår nationalitet, kön eller ras – har vi ingen aning om deras struktur. Andra delar av kroppen, såsom händer, fötter eller liknande, har inte denna mystiska och väl synliga struktur. Men ögonen… de är speciella.
Vad borde betraktaren rikta sin uppmärksamhet på i bilderna?
Bilder på ögon representerar naturens under. Precis som när man utforskar fantastiska bilder av vår vackra planet som kan tolkas på olika sätt, så finns det många tolkningar om man tittar närmare på ögat. Ett av målen med fotograferingen är att personen ska förundras när denne ser bilden av ögat första gången, att de ser något de inte förväntat sig. Ett annat sätt att ta sig an fotografierna är att fråga sig hur många olika färger och strukturer som kan existera i världen förutom de som redan visats. En tolkning har att göra med religion – i den utsträckning att Gud hade så mycket fantasi att han skapade så många skillnader. De som inte tror på Gud kan istället fundera över evolutionen. Jag upptäcker ofta rymdens vidder genom ögonen. Det finns helt enkelt otaliga sätt att titta på bilderna.
Hur väljer du vems öga du vill fånga?
Jag är faktiskt mer intresserad av ögats struktur än färg. Jag väljer inte specifikt att fotografera personer med en viss ögonfärg, men jag blir väldigt glad om både ögonstruktur och färg är intressanta.
Det sägs att ögonen är själens spegel – tror du på det?
Jag håller verkligen med om denna metafor, men mina bilder fokuserar på att visa ögats fysiska struktur, inte andliga saker, som inkluderar själen.
De ögon du fångat på bild innan – är de alla friska eller finns det en historia bakom bilden?
En person med kolobom bad att jag skulle fotografera hans öga efter att ha sett mina bilder. Det är en mycket sällsynt sjukdom som drabbar 1 av 10 000 personer. Jag blev verkligen imponerad av resultatet. Det händer också ofta att de studenter jag undervisar presenterar mig för personer med exceptionella ögon.
Tack för intervjun.
Under de senaste tio åren har S. Manvelyan kombinerat fotografi med att undervisa i fysik, matematik, geometri och astronomi vid Yerevan Waldorf-skolan och hans ägnar sin fritid åt fotografering. Mer av konstnärens arbete hittar du på http://www.surenmanvelyan.com