2016-05-20

6 enkla tips för en bättre ögonhälsa

Ta inte ögonen för givet! Här är sex tips på hur du enkelt tar hand om dina ögon och skyddar synen.

1. Ät näringsämnen som gynnar ögonen och motionera mera

Vi vet alla att maten har en enorm påverkan på hälsan, men man tänker kanske inte alltid på att detta även inkluderar ögonen. Forskning visar att näringsämnen som omega-3 fetter, lutein, zink, c-vitaminer och e-vitaminer kan hjälpa kroppen att motverka åldersrelaterade synproblem som makuladegeneration och grå starr.

Här är några råvaror som är rika på dessa näringsämnen och som kan hjälpa dig att hålla dina ögon friska:

  • Bladiga grönsaker som spenat och grönkål
  • Lax, tonfisk och annan fet fisk
  • Ägg, nötter, bönor och vegetabiliska proteinkällor
  • Apelsiner och andra citrusfrukter eller juicer.

Utöver näringsämnen och balanserad kost är det viktigt med motion. Motion syresätter hela kroppen även ögonen. I ögat sker energikrävande processer och därför är det viktigt med god syretillförsel. Motion bidrar även till en bibehållen hälsosam vikt, vilket minskar risken för diabetes som också kan orsaka blindhet.

2. Sluta röka

Rökning ökar risken för flertal ögonsjukdomar som gråstarr, makuladegeneration och optisk nervskada. En del kan sluta röka direkt medan andra får abstinensbesvär, det gäller att kämpa mot det psykologiska beroendet. Man får inte ge upp för lätt! Har man svårt att sluta röka kan man idag få hjälp med extra stöd vid tobaksavvänjning.

3. På med solglasögonen

Det är alltid skönt när den första solen kommer efter en mörk vinter, med det är väldigt viktigt att skydda både huden och ögonen. För mycket exponering av solens ultravioletta (UV) strålar ökar risken för solskador på ögonen som gråstarr, makuledegeneration och pterygium. Dessa går att enkelt förhindra genom att använda solglasögon.

Solglasögonen ska helst ha en kupig design och vara något större för att även skydda från sidorna och huden runt ögonen. Det är viktigt att använda solglasögon som är CE-märkta för att garanteras ett stort UV-skydd. Har solglasögonen dessutom ett UV400-filter så filtreras all skadlig UV-strålning bort. I vissa situationer kan man uppleva sig mer ljuskänslig som på sjön eller i trafiken, då är polariserade solglas att föredra. De ger en förbättrad synkomfort tack vare polarisationsfilter som reducerar reflexer och störande blänk samt stärker kontrasterna.

Har man bara ett par solglasögon med mörka glas utan skydd riskerar man att skada ögonen ännu mer då mer ljus släpps in genom att pupillen blir större av de mörka glasen.

Numera finns det både kontaktlinser och vanliga glasögon med UV-skydd.

4. Använd skyddsglasögon

Arbetar du med farliga material och ämnen på jobbet eller i hemmet är det viktigt att skydda ögonen med hjälp av skyddsglasögon.

I vissa sporter är ögonen utsatta för högre risk för skador bland annat i innebandy och lacrosse. Använd sportglasögon med okrossbara linser av polykarbonat för att skydda dig från ögonskador, se t.ex. http://www.sportbrillor.se/valj-sport/innebandyglasogon

5. Slit dig från datorskärmen
Att stirra på en datorskärm under en lång tid är väldigt ansträngande för ögonen och kan bland annat leda till:

  • Trötta ögon
  • Suddig syn
  • Svårigheter att fokusera på långt håll
  • Torra ögon
  • Huvudvärk
  • Smärtor i nacke, rygg och axlar

Som tur finns det flera saker du kan göra för att förhindra detta. Här följer några enkla och snabba tips för att avlasta dina ögon:

  • Se till att ditt kontaktlins- eller glasögonrecept är uppdaterat och anpassat för arbete vid dator.
  • Ta reda på om du behöver glasögon som hjälper mot kontraster, bländning och ögonansträngning vid arbete framför en dator.
  • Justera höjden på din datorskärm. Övre kanten på bildskärmen ska vara i ögonhöjd så att blicken riktas nedåt.
  • Skarpt solljus och lampor i bakgrunden kan göra det svårt att se skärmen tydligt. Skärmen ska placeras så att ljuset faller in från sidan. Är det ändå störande reflexer kan man komplettera med antireflexbehandlade terminalglasögon eller anti-glare bländskyddsfilter. Anti-glare skyddsfilter bidrar till att minska blänk och spegellika reflektioner vilket minskar ögonbesvär vid mycket skärmarbete. Anti-glare bländskyddsfilter går att köpa till ett bra pris, t.ex. den här: https://www.dustinhome.se/product/5010825608/desktop-anti-glare-filter-230-wide-169)
  • Sitt i en bekväm stol med bra ryggstöd, och med fötterna platt mot golvet så att de får stöd.
  • Blinka oftare om ögonen känns torra. Det är lätt att gnida sig i ögon som känns torra eller trötta, men försök att undvika detta då du lättare kan få skräp i ögat som i sin tur kan leda till ögoninflammation. Komplettera gärna med återfuktande ögondroppar vid behov, dessa t.ex. bra alternativ utan konserveringsmedel: http://www.systane.se/Preservative-Free-Eye-Drops.aspx.
  • Titta bort från datorskärmen var 20:e minut och vila ögonen genom att fokusera på något ca 6 meter bort i 20 sekunder. Res dig upp och ta en kvarts paus minst varannan timme. Det finns många bra appar speciellt utformade för det här som påminner dig när det har gått 20 minuter, t.ex. eyeCare https://chrome.google.com/webstore/detail/eyecare-protect-your-visi/eeeningnfkaonkonalpcicgemnnijjhn.

6. Besök din läkare regelbundet
Alla, såväl vuxna som barn, bör göra syn- och ögonundersökningar regelbundet. Gör an en regelbunden kontroll av ögonen kan man upptäcka eventuella förändringar tidigare och på så sätt skydda synen genom att bland annat ha rätt styrka i glasögon och linser.

Genom att göra ögonundersökningar kan man även upptäcka ögonsjukdomar i tidigt skede som till exempel glaukom (grön starr) där subjektiva symtom ofta inte upptäcks förrän efter flera år. Du kan läsa mer om glaukom på: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Gron-starr-oppenvinkelglaukom/

Beroende på vad du behöver kan du träffa antingen en optiker eller en ögonläkare för en undersökning. En ögonläkare är en läkare som har specialiserat sig på medicinsk och kirurgisk vård av ögat samt det visuella systemet. Optiker är utbildade för att undersöka dina ögon, kontrollera din syn samt tillpassa kontaktlinser.

En ögonundersökning brukar bland annat inkludera:

  • Samtal om din och din familjs ögon- och sjukdomshistorik.
  • Mätning av synfel för avgöra om du har närsynthet, översynt, astigmatism (brytningsfel) eller presbyopi (ålderssynthet).
  • Tester för att se hur bra båda ögonen samarbetar och mäta eventuell skelning.
  • Mätning av ögontrycket för att se om du har glaukom.
  • Undersökning i biomikroskopet för att kontrollera ögats yttre delar.